Jag gråter i dag.

Det har gått några dagar och jag orkar reflektera över valresultatet i Grekland.

Först ska sägas till alla som inte känner till det så älskar jag Grekland och landet har en stor betydelse i både mina ungdomsår och som vuxen. Jag åkte till Grekland första gången 1978 och har i perioder bott där. Jag lärde mig språket och fick många vänner för livet. Senast jag var där var några år sedan och det är inte längre så att jag har fler vänner i min grekiska hemvist än här i Sverige. Möjligen är det så att jag där hälsar på fler personer när jag går genom byn i alla fall om det är vinter.

Jag mins Grekland före inträdet i EU och har både smitit från emigrationspolisen och betalat böter vid utrensa för att ha vistats för länge i landet. Från mina tidigare resor mins jag hur man kunde smuggla in saker som kassetradio typ bergsprängare. För att sedan sälja dem till ett för grekerna fördelaktigt pris och ändå få en summa pengar man kunde klara sig en bra tid på. Till engelska sommar arbetande ö luffare hyrde jag ut ett rum för motsvarande 10 kr natten per person. Detta kanske kan ge ett perspektiv på hur tingens ordning har förnedrats. Naturligt vis var det inte hotellstandard jag erbjöd men jag tror inte att det på 2000 talet funnits övernattning för under 250: -. På den tiden kunde man sitta ner och äta och dricka med sina vänner till långt in på natten för så lite pengar att det var in liten kamp om att få äran att betala. Det tog flera år innan jag uppnått en sådan status i samhället att jag fick betala ens om jag försökte bakom ryggen på mina grekiska vänner. Ägaren som inte sällan både serverat och tillagat och suttit med vid bordet stundtals visste att mina grekiska vänner skulle protesterat vilt om han låtit en xenos som mig betala för notan. Naturligt vis kunde mina vänner som dom flesta var hantverkare och levde enkla liv inte kosta på sig sånt här varje kväll. I alla fall inte hela året om. De var även få som hade något annat än en gammal moppe med en grönsaks back på paket hållaren för sina enkla verktyg när de åkte på jobb.

Med införandet av euron steg priserna enormt i Grekland. Inte bara genom smyg höjningar i samband med om märkning, utan även på grund EUs förbuden mot prisregleringar på viktiga basvaror. Dessa regleringar såg till att de nödvändigaste livsmedlen som bröd mm inte var dyrare än att även pensionärer som ofta levde på mycket små pensioner hade råd att äta sig mätta. Priserna på importerade kapital och lyxvaror som beskattat med straffkatt å andra blev billigare. Personer som hade etablerade företag fick ordentligt fart på affärerna. Det konsumerades för fullt Ikea etablerade sig och ge grekiska hemmet som tidigare varit en enkel plats att sova och vila på blev mer o mer lika de man kunde se i nordeuropeiska inredningsmagasin. Priserna på mat o dryck både i supermarket och på restaurang mångdubblades och grekerna tvingades nästan upphöra med att sitta på kafé. Vilket för många varit det huvudsakliga sättet att leva. Inte minst för att se på TV eller video på den tiden dessa konsumtionsvaror inte funnits i vanliga arbetar hem i så stor utsträckning. Turisterna slutade även komma i takt med de massiva prishöjningarna. Kanske även på grund av den gaska deprimerade stämning som börjat prägla det tidigare så glada och gästvänliga Grekland.

Innan Grekland blev en del av EU. Var det vanligt att jag hörde hur grekerna hoppades att ett medlemskap i Europa unionen skulle medföra att man som de sa. Tillsammans skulle de europeiska länderna kunna ”stoppa upp ett finger i röven på USA. Vi vet nu att det inte blev så. Det som hände var bara att den amerikanske och europeiska nyliberalismen gjorde intåg i det redan korrumperade och på demokrati fattiga landet. Staten i löste stadsfinanserna inte med skatter utan med lån. Att lära grekerna betala skatt ansågs kanske för svårt. För att klara av att införa Euro och försvara makten gjorde de styrande som de flesta grekiska företagare. Dom myglade och körde med dubbel bokföring. Så nu när Greklands tidigare svaga ekonom i och knappa export av mestadels jordbruks produkter totalt slagits i spiror får de som kanske minst dragit nytta av euro tidens förändringar betala priset. Mestadels är det arbetare och löntagare som drabbas och de drabbas hårt. I Grekland är misären stor bland de fattigaste och många går hungriga på gatan. Flyktingar till Europa från Afghanistan, Irak, Iran mm har kommit i mängder. Även andra har sökt sig till Grekland för att jobba svart. Nu finns minst 2 miljoner utlandsfödda oftast papperslösa i Grekland. Detta har lett till stora motsättningar och social misär. Kriminalitet och missbruk ökar, heroinmissbruk är något som blir allt mer utbrett bland unga.

De politiska spänningarna blir allt värre och historia med fascistisk militärjunta 1967- 1974 gör sig påmind. I Greklands nutidshistoria finns mycket våld mellan höger och vänster. Demokratin som följde på diktaturen ses förmodligen av många som ett misslyckande i dag. Detta kan ses även i det att så många som 7 % röstat på ett mycket högerextremt parti med naivistiska förtecken. Jag är nu rädd att de i Grekland mycket väl kan utvecklas än allvarligare rasistiska stämningar. Greker har gjort sig kända som ett mycket gästvänligt folk men jag känner dem även som mycket rasistiska. Därför är jag väldigt orolig för utvecklingen. Jag hyser inte häller stora förhoppningar om att den mycket splittrade vänstern skall kunna motverka detta eller ens skapa en regering. Därför är jag mycket ledsen i dag och det är inte utan att tårarna kommer när jag tänker på detta.

http://www.aftonbladet.se/kultur/article14779649.ab

Om hakansmedja

Håkan Smedja är V politiker i Lysekil
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

